اینترنت

عدم نتیجه همکاری ایران و روسیه در استفاده از موتور جستجوی یاندکس

در آبان ماه سال 1394 نیکلای نیکیفوروف، وزیر ارتباطات روسیه، به تهران آمد و طی جلساتی با همتای ایرانی خود، دکتر واعظی، اعلام کرد قرار است دفاتر شرکت موتور جستجوی روسی به نام یاندکس را در ایران تأسیس شود. فردای انتشار این خبر، شرکت یاندکس با انتشار خبری رسما گشایش دفتر در تهران را تکذیب کرد.

حال پس از گذشت چندسال محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جزئیات بیشتر این موضوع را منتشر کرده است. یاندکس یک شرکت اینترنتی است که بزرگ‌ترین موتور جستجوی روسیه را با سهم 60 درصدی از بازار این کشور در اختیار دارد.

آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت:

پس از پایان ملاقات‌ها، دو طرف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافتند و آقای دکتر واعظی از موافقت ایران و روسیه برای ایجاد دفتر موتور جستجوی یاندکس در ایران و گسترش فعالیت تجاری ایران با یاندکس در جهت رفع انحصار شرکت‌های آمریکایی سخن گفتند. یک روز پس از انتشار این خبر، با وجود حضور وزیر روس در ایران، شرکت یاندکس روسیه در بیانیه‌ای هرگونه عزم برای افتتاح دفتر خود در ایران را تکذیب کرد.

بر اساس گفته های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به نظر می‌رسید بخشی از سرمایه‌گذاری یاندکس مانند تنسنت چین که پیام‌رسان وی‌چت را توسعه داده، توسط بازار سرمایه آمریکا تأمین می‌شود. همچنین جهرمی، از بی‌علاقگی چین برای تأسیس دفتر وی‌چت در ایران به‌ دلیل داشتن سرمایه‌گذار آمریکایی و موانع ایجادشده توسط تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ایران سخن گفت.

در ماه اخیر طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در دستور کار مجلس قرار گرفته و به نظر می‌رسد دلیل انتشار این جزئیات از سوی وزیر ارتباطات، مشکلات موجود در طرح مجلس برای ساماندهی فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران میباشد. در طرح مجلس، نمایندگان خواستار قانونمند شدن فعالیت پلتفرم‌های خارجی در کشور شده‌اند؛ بدان معنی کهبه معنای آنکه این شرکت‌ها باید طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران در کشور فعالیت کنند و حتی در این شرایط هم نمی‌توانند خدمات مالی روی پلتفرم خود ارائه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا