فناوری

محدود کردن پهنای باند شبکه‌های اجتماعی خارجی

مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس، معتقد است، استقبال نشدن از شبکه‌های اجتماعی داخلی به دلایل مختلفی از جمله حضور رقبای خارجی در هنگام توسعه این پلتفرم‌ها و اعتماد به سوءاستفاده‌کردن اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی، می‌باشد.

رضاخواه عنوان کرد، مجلس در پی سامان‌دهی حوزه‌ی سرویس‌های پایه‌ای اینترنت در کشور می‌باشد، به همین جهت شبکه ملی اطلاعات به این دلیل راه اندازی شد تا خدمتی را ارائه دهد که خارجی‌ها نتوانند در ایران ارائه کنند.

در ادامه این نماینده مجلس به ارائه‌ی سرویس‌هایی اشاره می‌کند که بر اساس کارت ملی یا آدرس یا موقعیت مکانی اشخاص باشند.

رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال در رابطه با اقدامات لازم برای توسعه‌ی این شبکه‌ها اظهار کرد، قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید به فکر محدود‌کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی بود که چنین اراده‌ای نیز تا حال وجود نداشته است.

وی همچنین، به راهکار ارزان‌تر‌کردن اینترنت به منظور استفاده در شبکه‌های اجتماعی داخلی اشاره کرد که می‌تواند موجب ترغیب کاربران به استفاده از شبکه‌های داخلی شود.

مجتبی رضاخواه بیان کرد که اپلیکیشن‌های داخلی نیاز به دو نوع حمایت می‌باشند: ۱. حمایت معنوی، به عنوان مثال دردسر قضایی برای فعالان این حوزه ایجاد نکنیم؛ ۲. حمایت‌های مالی که مشخصا تاکنون عملی نشده است.

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی، بیان کرد، به‌عنوان بخش خصوصی، تا کنون درک درستی از شبکه ملی اطلاعات نداشته و نمی‌داند شبکه ملی اطلاعات قرار است چه فرایندی را انجام دهد.

الفت‌نسب ادامه داد، نمونه‌های داخلی مشابه اینستاگرام و تلگرام دارای مشکلات زیرساختی می‌باشند و برخورد مناسبی هم با صاحبان پلتفرم‌های داخلی نمی‌شود.

در همین رابطه، الفت‌نسب به شبکه‌ی اجتماعی «کلوپ» اشاره کرد که پیش از فیسبوک به‌وجود آمد و پیشرفت خوبی داشته بود؛ اما با دریافت‌نکردن حمایت‌های لازم و ساز‌و‌کار نامناسب برای برخورد با پلتفرم‌ها و نظارت بر آن‌ها ادامه پیدا نکرد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی اضافه کرد، هنگامی که دید ما این می‌باشد که برای تأسیس یک کانال باید از وزارت ارشاد مجوز گرفت، هیچ وقت به هیچ جایی نمی‌رسیم و شبکه‌های اجتماعی خارجی نظیر اینستاگرام و تلگرام هر روز پرقدرت‌تر خواهند شد.

همچنین رضا الفت‌نسب به مشکلات قضایی پلتفرم‌های داخلی در رابطه با انتشار محتوای مجرمانه، اشاره کرد که همچنان پس از سال‌ها رفع نشده است. وی در این رابطه گفت، متأسفانه در کشور تا موضوعی مطرح شود و بخواهد کارشناسی شود، رویش برچسب سیاسی می‌خورد و وارد دعواهای جناحی می‌گردد. دراین‌میان، فقط بخش خصوصی است که حقش ضایع می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا