اینترنت

برطرف شدن مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی

چند روز پیش محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، از رفع مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی پس از 3 سال تلاش و پیگیری دولت خبر داد. آذری جهرمی در توییتی اعلام کرد که دولت لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» را به تصویب رساند. بعد از خصوصی‌سازی مخابرات، این تصرف صورت گرفته یک مانع جدی برای توسعه اینترنت خانگی بود.

کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی مسیر عبور فیبر نوری میباشند. هنگامی که شرکت مخابرات ایران خصوصی‌ شد، این زیرساخت‌های عمومی نیز منحصراً در اختیار این شرکت قرار گرفتند و درنتیجه، توسعه ارتباطات ثابت در کشور مرتبط به رفتار مخابرات گشت؛ اما طی سال های اخیر شاهد آن بودیم که مخابرات با وجود مصوبات سازمان تنظیم مقررات و حتی انعقاد قرارداد با شرکت‌ها، برای توسعه اینترنت پرسرعت همکاری کامل را انجام نمی‌دهد.

با تصویب لایحه دولت توسط مجلس شورای اسلامی، شرکت مخابرات دیگر مسئول مسیرهای فیبرکشی نخواهد بود و شرکت های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی مقدور خواهند شد که با اجازه دولت اقدام به استفاده از این امکانات زیرساختی نمایند. پیش از این وزیر ارتباطات گفته بود لایحه دوفوریتی برای تصویب این موضوع به مجلس ارسال خواهد شد.

علاوه بر آن وزیر ارتباطات در مراسم آغاز فرایند تجاری‌سازی 5G FWA شرکت مبین‌نت بیان کرده بود که اشتباهات در واگذاری مجموعه مخابرات سبب ایجاد برخی انحصارها گشته بود. این اشتباه در سال 1388 رخ داد و داکت‌ها و سیم مسی که جزو اموال مردم است، به مخابرات واگذار شد. مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه‌اش را به‌عنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه‌گذاری نکرد.

در همین راستا امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در حساب توییتری خود بیان کرد که خصوصی‌سازی روندی جهانی برای کاهش مداخلات دولت‌ها در اقتصاد است، اما گاه به اسم خصوصی‌سازی، یک دارایی مشترک ملی برای برخی افراد و گروه‌ها شخصی‌سازی شده است. خدمت مخابراتی نبود که خصوصی‌سازی شد، بلکه زیرساخت عمومی کشور بود که برایشان شخصی‌سازی شد و باید به جیب ملت برمیگشت.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا