فناوری

تشویق یوتیوب به بازنویسی نظر توهین‌آمیز

افرادی که در یوتوب فعالیت دارند و محتوا تولید می‌کنند، دوست دارند بواسطه بخش نظرات این برنامه با مخاطبانشان در ارتباط باشند؛ اما هنگامی که برخی نطرات برای آن ها توهین آمیز و زننده باشد و به قصد آزار و اذیت عنوان شده باشد، برای بسیاری از آنان تجربه‌ی ناخوشایندی رقم می‌زند.

برای همین امر یوتوب در چند سال گذشته اقداماتی مبنی بر کمتر دیده شدن پیام‌های توهین آمیز انجام داده است و آن‌ها را به انتهای فهرست نظرات فرستاده و یا جایی برای اشتراک‌گذاری آن‌ها نگذاشته است.

این هفته قرار است یوتیوب آپدیت جدیدی را رونمایی کند؛ در این به روز رسانی، قابلیتی اضافه شده است که کاربران را تشویق می‌کند پیش از انتشار نظر توهین‌آمیز‌، بیشتر فکر و درباره‌اش تجدیدنظر کنند. بدین صورت که زمانی که الگوریتم‌های یوتیوب متوجه چنین نظراتی می‌شوند، تذکری با مضمون «Keep comments respectful» (نظرات را محترمانه مطرح کنید) برای کاربری که می‌خواهد نظر توهین‌آمیز منتشر کند، می‌فرستد و همچنین در ‌ادامه اضافه می‌کند «If you’re not sure whether your comment is appropriate, review our Community Guidelines» (اگر مطمئن نیستید نظر شما مناسب است یا خیر، بخش دستورالعمل‌های انجمن ما را بررسی کنید.)

همچنین این قابلیت از کاربران درخواست کرده است در صورت اشتباه الگوریتم یوتیوب در تشخیص نظر توهین‌آمیز، آن را به این برنامه گزارش دهد. طبقه گفته‌ی این شرکت، سیستم‌های کامپیوتری یوتیوب دائما در حال یادگیری می‌باشند و مخصوصا چون در مراحل اولیه می‌باشد، ممکن است نظرات واقعا توهین‌آمیز را به‌درستی تشخیص ندهند. 

همچنین یوتیوب در صفحه‌ی راهنمای پشتیبانی گوگل درباره‌ی این قابلیت جدید بیان کرد که این تذکر ممکن است پیش از انتشار پیامی در صفحه ظاهر شود که شاید برای دیگران توهین‌آمیز باشد و به کاربر این انتخاب را می‌دهد که پیش از انتشار نظر، درباره‌اش بیشتر تفکر کند. بعد از خواندن تذکر، کاربر می‌تواند نظر خود را به همان شکل اولیه منتشر کند یا برای تصحیحش کمی وقت بگذارد و سپس آن را منتشر کند.

قابلیت جدید یوتوب ابتدا برای کاربرانی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند فعال می‌شود و به‌زودی به سیستم ‌عامل iOS و نسخه‌ی وب نیز اضافه خواهد شد.

همچنین اینستاگرام نیز سال گذشته قابلیت مشابهی در راستای جلوگیری از انتشار پیام توهین آمیز معرفی کرده بود. طبق گفته‌ی اینستاگرام، این قابلیت به افراد این فرصت را می‌دهد تا بیشتر فکر کنند و درباره‌ی انتشار نظر بازنگری کنند و دریافت‌کننده‌ی نظر نیز دیگر با اخطار نظر توهین‌آمیز روبه‌رو نخواهد شد.

توییتر نیز در حال آزمایش همچین قابلیت مشابه‌ای است تا انتشار توییت‌های زننده و توهین‌آمیز را در این پلتفرم کاهش دهد. این شرکت تحت‌مالکیت گوگل عنوان کرد مشغول آزمایش سیستمی برای بخش تولید محتوای یوتیوب، YouTube Studio می‌باشد که نظرات توهین‌آمیزی را حذف می‌کند که به‌طور خودکار برای بازبینی صاحب ویدئو حفظ شده‌اند و اجازه می‌دهد تولیدکننده‌ی محتوا درصورت تمایل، کاملا از روبه‌روشدن با چنین نظراتی خودداری کند.

یوتوب در ادامه افزود تلاش‌ها در این زمینه باعث بهبودهایی شده است و بدون ارائه‌ی آمار دقیق مدعی شد از اوایل سال ۲۰۱۹ تا حال، حجم نظرات نفرت پراکنانه‌ی حذف‌شده از این پلتفرم تا ۴۶ برابر افزایش یافته است. 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا