فناوری

افزایش تعرفه‌های شرکت مخابرات در دست بررسی رگولاتوری

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با حضور در نمایشگاه اینترنت اشیاء و نشست «5G و بن‌بست توسعه زیرساخت‌های ثابت» بیان کرد که یکی از مشکلات توسعه‌ی اینترنت ثابت در ایران، انحصار شرکت مخابرات می‌باشد.

حسین فلاح جوشقانی با اشاره به طبیعی بودن قسمتی از این انحصار، عنوان کرد که این شرکت به ‌ذات نیز انحصارگر است؛ به همین جهت، فقط تکنولوژی ADSL در حوزه‌ی ثابت با سرعت زیر 20 مگ بر ثانیه دارد در اختیار مشتریان قرار گرفته که از سرعت آن نیز بسیار ناراضی هستند.

فلاح فناوری 5G را یک اکوسیستم جدید برای تغییر فضای ارتباطی دنیا توصیف کرد، نه ادامه‌ دهنده شبکه‌های تلفن همراه و ثابت. وی بیان کرد، 5G زیست‌ بومی است که موجب همگرایی موبایل و ثابت می‌شود. نسل پنجم ارتباطات بر اصل تعامل، تعادل و همکاری در حوزه‌های رقابتی و سیاست‌گذاری تأکید دارد.

رئیس رگولاتوری گفت، درصورتی که قیمت کف و سقف اینترنت اپراتورهای غالب را کنترل نکنیم، به مردم ظلم می‌شود. بر اساس گفته‌های رئیس رگولاتوری، برای توسعه‌ی 5G اپراتورها باید بتوانند با یکدیگر تعامل و سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند و از زیرساخت مشترکی استفاده کنند.

فلاح افزود، شیوع کرونا توانست طرز فکرها را درخصوص پهنای باند تغییر دهد به طوری که در حال حاضر باند پهن مطالبه‌ی مردم است و اتفاقا، سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی اینترنت ثابت هم مقرون‌به‌صرفه می‌باشد و بازگشت سرمایه‌ی سریعی دارد. وی در همین موضوع، به سرمایه‌گذاری کلان شاتل در این حوزه اشاره کرد.

معاون وزیر ارتباطات در واکنش به سخنان مدیر صنایع ارتباطاتی پایا و درخواست برای افزایش تعرفه‌های ارتباطی برای توسعه‌ی شبکه اینترنت ثابت بیان کرد، نمی‌توان یک‌شبه تعرفه اینترنت را بالا برد، همین الان نیز مردم از تعرفه‌ها ناراضی می‌باشند.وظیفه‌مردم پرداخت هزینه‌ی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها نیست. حالا هم نه در حوزه FWA و نه در حوزه‌های جدید تعرفه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. ما تنها تعرفه‌ی اپراتورهای غالب را کنترل می‌کنیم؛ اگر این عمل صورت نگیرد به مردم ظلم می‌شود. به همین خاطر است که تعرفه‌ها سقف و کف دارند.

این مقام مسئول ادامه داد، نباید تصور کرد که صحبت از تعرفه‌ی دستوری است، بلکه تعرفه باید طوری صورت گیرد که مردم توان پرداختش را داشته باشند. بر اساس گفته‌های رئیس رگولاتوری، شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده که هزینه‌های ICT در سبد خانوار نباید بیش از 2 درصد شود و سیاست رگولاتوری هم کاهش تعرفه‌ها می‌باشد. فلاح در راستای اجرای همین سیاست، به کاهش 25 درصدی تعرفه‌ی پهنای باند برای اپراتورها اشاره کرد که هزینه‌های آن‌ها را کاهش دهد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا