اینترنت

افزایش 30% ظرفیت پهن‌باند موبایل

در اوایل اردیبهشت ماه 1400، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرایط و ضوابط واگذاری باند فرکانسی 2300 مگاهرتز به اپراتورهای موبایل، با حداقل سرعت 100 مگابیت‌ بر ثانیه به منظور توسعه خدمات پهن‌باند در کشور تصویب نمود.

مصوبه ذکر شده برای پاسخ به تقاضای روزافزون ظرفیت انتقال داده و اینترنت در شبکه‌های سیار در شرایط شیوع بیماری کرونا و نیز تحقق اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات به‌ویژه امکان اتصال و دسترسی پرسرعت سازمان‌ها، مراکز آموزشی، پژوهشی، حوزوی، کسب‌وکارها و کاربران تجاری با حداقل سرعت 100 مگابیت بر ثانیه در کشور به در پی توسعه کیفی خدمات پهن‌باند و تقویت فضای رقابتی و استفاده بهینه از منابع محدود طیف فرکانسی تصویب گشت.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات، از صدور پروانه استفاده از باند‌ فرکانسی 2300 مگاهرتز برای اپراتورهای همراه اول و ایرانسل خبر داد؛ وی در صفحه توییتر خود نوشت: پروانه فرکانسی باند 2300 مگاهرتز برای اپراتورهای همراه اول و ایرانسل صادر گشته است. با نصب تجهیزات، ظرفیت شبکه‌ پهن‌باند نسل 4 موبایل کشور 30 درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس این مصوبه رگولاتوری، هشتاد مگاهرتز از باند 2300 به‌مدت 10 سال در اختیار اپراتورهای موبایل قرار می‌گیرد. با توجه به لزوم سرمایه‌گذاری جدید و سنگین برای خرید تجهیزات و استفاده از این باند فرکانسی، به نظر میرسد شرکت رایتل نتوانسته در مزایده شرکت نماید. مدیرعامل رایتل، پیش از این هم انتقادهایی را درخصوص به مزایده گذاشتن باندهای فرکانسی مطرح کرده بود. هرچند برخی اپراتورهای ثابت ازجمله شرکت زیتل نیز خواستار استفاده از این باند فرکانسی بودند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا