حد مجاز افزایش قیمت اینترنت ثابت
در اوایل آغاز فصل سوم سال، بستههای طرح نقرهای شاتل نزدیک به 50% افزایش قیمت داشت که این افزایش اکنون به حدود 20% کاهش یافته است. بر اساس گفتههای پشتیبانی شاتل، ماجرای افزایش قیمت به این دلیل بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) مجوز افزایش 30% اینترنت ثابت را به تمامی شرکتها داده است.
حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری، در رابطه با این موضوع عنوان کرده است، هیچیک از شرکتهای FCP حق ندارند قیمت سرویسهای پایهی اینترنت خود را تغییر دهند. همچنین ایشان در ادامه افزودند، اپراتورها بر اساس مصوبهی 266 کمیسیون تنظیم مقررات، حق تغییر قیمتهای سرویسهای پایه را ندارند. با اینحال بر اساس مصوبهی 177، شرکتهای FCP درصورت ارائهی سرویسی با SLA بیشتر که به کیفیت بهتر اینترنت منجر میشود، مجاز به ارائه طرحهایی انتخابی با قیمت گرانتر به مشتریان میباشند. همانند دیگر مواقع، قیمت این سرویسها باید مورد تأیید رگولاتوری واقع شوند.
بر اساس گفتههای رئیس رگولاتوری، شاتل نیز همانند چند شرکت دیگر طرح نقرهای را بر همین اساس تعریف و عرضه کرده است. با این حال، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزایش 50% قیمت این طرح را در مهرماه تأیید نکرده است. همچنین وی افزود، پس از اعتراض ما به شاتل، این شرکت دلایلی برای افزایش قیمت طرح نقرهای عنوان کرد و بر همین اساس نیز، به آنها اجازه داده شد 20% افزایش قیمت برای طرح نقرهای لحاظ کنند.
فلاح در این رابطه گفت، شرکتهای FCP نمیتوانند قیمتهای سرویسهای پایهی خود را بیش از قیمت کنونیشان افزایش دهند و هم اکنون نیز قیمتها در حداکثر میزانی ارائه میشوند که در مصوبه برایشان تعیین شده است. وی اضافه کرد، قیمت اینترنت ثابت در شرکتها براساس سرعت تعیین میگردد نه حجم.
فلاح در جواب به سوال «مقررات و سیاست رگولاتوری برای ایجاد رقابت بین شرکتها در افزایش چیست؟» توضیح داد که رضایت از کیفیت سرویس اینترنت را مردم مشخص میکنند. در این زمینه، نتسنجپلاس را راهاندازی کردیم که با هفتهزار حسگر شبکه کیفیت سرویسهای اینترنت را مرتب رصد میکند و به مردم نمایش میدهد.
بر اساس گزارش رگولاتوری در آبان ماه، بهطورکلی وضعیت کیفیت اینترنت از نگاه کاربران در ایران مطلوب نیست. همچنین، با اینکه سرویس ADSL استانداردهای رگولاتوری را با درنظرگرفتن معیارهای مختلف دریافت میکند، مشتری از کیفیت آن رضایت ندارد.